حقنا في الكلام

الكلمة ايد
الكلمة رجل
الكلمة باب
الكلمة نجمة كهربية في الضباب
الكلمة كوبري صلب فوق بحر العباب
الجن يا احباب
ما يقدر يهزموا
فاتكلموا
اتكلموا
اتكلموا

Wednesday, September 2, 2009

لا تكوني ضحية

قال يا فرعون إيش فرعنك؟
قال مالقيتش حد يلمني.

المثل البليغ دي ينطبق بحذافيره على مشكلة التحرش الجنسي، الرجالة اللي مبرطعين في الشارع وبيعاكسوا اللي رايحة واللي جاية بكلمات قذرة مش لاقيين حد يلمهم، الأمن معظمهم إيدك والأرض لسبب بسيط إنهم مش موجودين أصلاً في الشارع. شيء غريب فعلاً، عاصمة فيها 20 مليون شخص قرفانين وغلابة ومفقوع مرارتهم مفيش ولا ظابط يوحد ربنا يبقى موجود يفض الاشتباكات أو يحمي الناس اللي ماشية في الشارع، عشان كده لازم نلم المتحرشين بنفسنا.

المتحرشين ابتدعوا طرق وأساليب متعددة وتفننوا إنهم يعكننوا على بنات الناس لمجرد الغلاسة، على فكرة اللي بيتحرش ده مابيحسش بأي متعة مطلقاً، و"الهياج اللي بيقولوا إن احنا بنسببه نتيجة لإنهم بيفضلوا مبقحلين على جسم البنت ومابيودوش وشهم الناحية التانية لكن في النهاية برضو بيلوموا البنت.

بما إن التحرش فنون وأنواع ودرجات فنصيحة اللي يقولك كلمة مالهاش لازمة زي ما لسة واحد دلوقتي قايل لي "طير إنت !!" طنشي خالص ولا كأن حد بيتكلم...على فكرة أنا أي حد بيتنفس جنبي باتضايق بس بجد لو وقفت لكل متخلف منهم عالواحدة يبقى مانزلش من البيت أحسن.

لكن لازم، لازم، تصرخي وتزعقي وتعملي فضيحة وتخلي جموع الشعب تتلم لحد ما ياخدوه عالبوكس أو ياخده أخوكي أو جوزك أو أبوكي...إلخ لو المعاكسة ليها طابع جنسي...اللي يتكلم عن جسمه أو جسمك حتى لو بشكل غير مباشر، اللي يقول لك تعالي إعملي كذا، اللي يمد إيده قاصد، اللي يشدك من هدومك، لازم تفضحيه، مالناش كرامة من هنا ورايح لو سبناهم يهينونا كده.

لميه
لميه
لميه

1 comment:

assafo anaroze said...

يسعد مساك
صدقت
ان كانوا وحوشا اتنمري عليهم انت ايضا
لا يردعهم الا الفضيحة
مودتي